Gaat dit over jou?

Je bent ondernemend, positief, enthousiast, gevoelig en ruimdenkend. Je wil wat van je leven maken! Maar door vermoeidheid, pijn, een chronische ziekte, stress of hoogsensitiviteit kun je niet de dingen doen die je graag wil. Niet het leven leiden dat je wil. Waardoor je het gevoel hebt dat je in een negatieve spiraal zit en het lukt je niet om er zelf uit te komen, terwijl je dit zo graag wil. Ik ga jou helpen! Kijk eens bij mijn aanbod of neem contact met mij op, dan kijken we samen wat het beste bij jou past.

Mediteren voor beginners

Heb jij ook al veel gehoord over de voordelen van mediteren? En zou jij er eigenlijk ook wel aan willen beginnen? Dat is een goede keus! Maar waar begin je dan, hoe doe je het, wat heb je nodig? Zomaar een aantal vragen die misschien wel bij jou naar boven zijn gekomen. We helpen je op weg!

Wat is mediteren?

Eerst een korte toelichting op wat mediteren is. Een algemene definitie van mediteren is lastig te formuleren. Maar de basis van mediteren draait om de volgende aspecten:

  • Ontspanning van lichaam en geest
  • Controle over je gedachtestroom krijgen
  • Leren om in het hier en nu te zijn

Wat heb je nodig om te kunnen mediteren?

In principe heb je helemaal niets nodig om te kunnen beginnen met mediteren. Je kan het overal doen. Vaak is het wel prettig om een meditatiekussen of een yoga mat te gebruiken. Op een meditatiekussen kan je zitten in de bekende “lotushouding”. Maar bijvoorbeeld ook met je benen naar achteren, naar voren of gekruist. Het kussen zorgt voor een iets comfortabelere stand van je bekken en rug.  Om liggend te mediteren kan je op een yoga matje gaan liggen, maar ook een matras of bed zijn hiervoor prima geschikt. Wil je liever “gewoon” rechtop zitten? Ook dat kan. Gebruik hiervoor een stoel of bankje.

Hoe begin je?

Je kan heel eenvoudig zelf beginnen met wat kleine meditatie oefeningen. Ga bijvoorbeeld rechtop op je stoel zitten, sluit je ogen en focus je op je ademhaling. Je hoeft er niets aan te veranderen, alleen maar observeren. Doe dit één of een paar minuten. Klaar? Gefeliciteerd! Dit was je eerste meditatie.

Een volgende keer ga je een stapje verder. Je focust weer op de basis maar observeert niet alleen je ademhaling maar ook de geluiden in je omgeving en je gedachten. Je hoeft er niets mee te doen. Kan je het er laten zijn? Kan je het negeren en je blijven focussen op jezelf?

Zo bouw je het steeds iets verder op. Je traint als het ware. Je maakt je het mediteren eigen.

Samen mediteren of begeleiding nodig?

Zoals je ziet kan je best makkelijk thuis je meditatieoefeningen doen. Echter kan het zeer prettig zijn om dit in groepsverband te doen. Of in elk geval een tijdje om de ins en outs van het mediteren wat beter te leren kennen. Bij jou in de buurt is vast en zeker een groep “mediteren voor beginners”, of een ander soort meditatiegroep.

Wil je juist liever individueel aan de slag. Download dan een app met meditatieoefeningen.

We wensen je veel fijne meditaties toe!

Namasté

Niels van yogamat-online.nl

Volg:
Nayana

Nayana is oprichtster van Love this Moment en wil met dit platform meer bekendheid creëren over het leven ‘achter de schermen’ wanneer je onzichtbaar ziek bent. Ondanks haar chronische vermoeidheid, staat zij positief in het leven en is zij altijd bereid om anderen te helpen. Haar missie is om licht en positiviteit in de wereld te brengen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *