Balans vinden tussen werk en privé, mijn tips!

Yes!, mijn proefperiode zit erop en mijn eerste salaris is binnen! Dat moet gevierd worden! Dit heb ik ook gedaan door Bas te trakteren op taart. Ik werk nu bij een kleine thuiszorgorganisatie waar ik administratieve taken doe en ook collega’s ga begeleiden die aan hun opleiding zijn begonnen. Na vijf weken kan ik zeggen dat het nieuwe ritme begint te wennen en dat ik een stuk minder moe ben dan in de eerste weken. Want afgelopen maand verliep niet heel soepel en ik heb best wat tranen gelaten. Omdat ik verschrikkelijk moe was en begon te piekeren en twijfelen of ik dit werk wel wilde en of ik überhaupt de proefperiode wel door zou komen. Achteraf zijn dit logische reacties wanneer je na ruim vier jaar thuiszitten weer begint met werken. Het vertrouwen in je lichaam is niet groot en dat maakt dat je al gauw gaat twijfelen of het allemaal wel gaat lukken. Nu ik eindelijk een plek had gevonden waar ik fijn zou kunnen opbouwen, wilde ik niet na een paar weken alweer ziek thuis komen te zitten omdat het allemaal toch te zwaar bleek te zijn.

Toch is het me gelukt, heb ik mijn positieve energie teruggekregen en verbaas ik mezelf over wat ik allemaal aankan! De afgelopen jaren heb ik zoveel geleerd over luisteren naar mijn lichaam, balans vinden en houden, mijn eigen grenzen leren kennen. Als deze kennis pas ik nu toe en dat levert mij veel op! Hieronder zal ik de tips delen die ik zelf heb gebruikt afgelopen maand:

Tips voor op het werk

  • Durf je grenzen aan te geven

Dit is echt een hele belangrijke. Mijn werkgever kan niet in mijn hoofd kijken wat ik wel en niet aankan. Dit moet ik dus zelf aangeven. De eerste twee weken werkte ik op dinsdag en donderdag van 13 tot 17 uur. Mijn gedachte was ‘dan kan ik mooi ‘s ochtends uitslapen en rustig aan op gang komen.’ Maar in de praktijk bleek dit minder fijn. Ik ben nooit laat wakker en ik zat echt te wachten tot ik eindelijk weg kon. Tot die tijd durfde ik ook niks te doen, bang om energie te verspillen. Daarbij kwam ik pas laat thuis en had ik geen tijd om even te rusten voordat ik aan het avondeten begon. Al met al was dit geen fijn ritme. Ik heb aan mijn werkgever gevraagd of ik ook van 10 tot 15 uur zou kunnen werken. Dan kan ik ‘s ochtends meteen de deur uit als ik klaar ben met mijn ochtendritueel en kan ik na het werk nog even bijkomen tot ik ga eten koken. Dit was geen enkel probleem! En het bevalt mij zoveel beter!

  • Durf nee te zeggen

Omdat ik net in de feestmaand begon met werken, kreeg ik ook uitnodigingen voor teamfeestjes. Ik voelde meteen al dat mij dit teveel zou worden. December is al druk genoeg met wennen aan het nieuwe werk, verjaardagen, feestdagen. Ik heb netjes afgezegd en de volgende keer ben ik er gewoon weer bij!

  • Blijf jezelf

Een nieuwe baan betekent ook nieuwe collega’s. Vroeger zou ik mij zoveel mogelijk zijn gaan aanpassen zodat ik leuk gevonden zou worden. Nu heb ik maar 1 tip, blijf jezelf!

  • Ga niet thuis iets doen voor werk, hoe verleidelijk soms ook

Als ik zou willen dan zou ik thuis zo verder kunnen werken zodat de volgende werkdag alles netjes af is. Ook weer zoiets wat ik vroeger zeker gedaan zou hebben. Iets met perfectionisme 😉  Nu doe ik dat zeker niet! Thuis betekent voor mij echt rust. Als ik werk niet af krijg op een dag dan ga ik daar de volgende werkdag weer mee verder. Dit geef ik ook aan aan mijn werkgever. Ik werk zo hard als ik kan en stress is niet nodig.

  • Zorg voor pauze

Na 1,5 tot 2 uur werken is mijn concentratie echt op. Bij mij komt dit nu goed uit omdat het dan ook lunchtijd is. Maar ook als dit niet het geval zou zijn, pak die pauze. Ga even weg bij je werk, maak een korte wandeling, ga wat eten, even kletsen met collega’s. Heel belangrijk om daarna weer met nieuwe energie door te kunnen.

Tips voor thuis

  • Pak voldoende rust

Deze tip is zo voor de hand liggend. Maar ook zo hard nodig! Op de woensdagen en vrijdagen plan ik zo weinig mogelijk verplichtingen. Die dagen staan in het teken van uitrusten en opladen. Zo voel ik mij de andere dagen redelijk fit. In de eerste weken deed ik zelfs regelmatig een middagdutje om de dag door te komen.

  • Luister naar je lichaam

Deze gaat ook over rust nemen. Mijn lichaam geeft echt aan wanneer ik moet stoppen. Als ik eenmaal over mijn grens ga dan duurt het lang voor ik weer hersteld ben. Dus ik weet nu dat ik naar mijn lichaam moet luisteren. Ook al wil ik nog zoveel doen of is het ongezellig voor Bas als ik overdag in bed ga liggen. Het gaat om mijzelf en ik weet dat ik mij na een paar uurtjes op bed weer een stuk fitter voel en daardoor ook gezelliger ben!

  • Wees ook niet bang om te veel te doen

Hè? Ik zei net toch nog dat je voldoende rust moet pakken? Dat klopt. Maar je kunt ook weer teveel rust nemen. Dit had ik vooral de eerste week. Toen was ik zo bang dat ik mijn energie zou verspillen dat ik op mijn vrije dagen nauwelijks iets durfde te doen. Het enige wat door mijn hoofd ging was ‘ik moet morgen op het werk weer fit zijn’. Dit is natuurlijk ook niet goed. Ik heb ook nog een leven naast het werk. Vaak als ik moe ben dan heb ik ook geen zin om iets te ondernemen. Maar als ik wel zin heb om iets te doen, dan ga ik dat gewoon doen. Wel zorg ik ervoor dat ik balans hou. Zo ging ik bijvoorbeeld een keer op maandagochtend naar het tuincentrum om Kerstspullen te kopen. Best intensief, maar ik had daarna nog een hele middag en avond om rustig aan te doen zodat ik dinsdag weer uitgerust zou zijn.

  • Houd rekening met prikkels

Ik als hooggevoelige vrouw, ben enorm gevoelig voor alle nieuwe informatie en energie die er de laatste weken op me afkomt. Thuis voelde ik me in het begin echt overprikkeld en kon ik weinig meer aan mijn hoofd verdragen. Het liefst ging ik dan op bed liggen want daar is het lekker rustig. Neem dit soort breaks als je voelt dat je die nodig hebt. Waar ik eerder vaak Netflix aanzette op vrije dagen, doe ik dat nu een stuk minder! Series bevatten ook veel prikkels; beeld, geluid, ondertiteling en de verhaallijn volgen. Ik ging liever iets rustigers doen zoals lezen, puzzelen of schrijven. Ook mediteren helpt heel erg goed. Dit doe ik nog trouw elke dag.

  • Maak tijd voor dingen die energie geven

Wanneer je je moe voelt, overprikkeld en misschien even in een dipje zit. Ga dingen doen waar je energie van krijgt. Dingen die je echt leuk vindt! Maak daar tijd voor. Ook als staat er nog een volle wasmand te wachten, die komt later wel. Zorg eerst dat je die positieve flow weer terugkrijgt, dan kun je de rest ook weer makkelijker aan!


Ik hoop dat jullie wat hebben aan deze tips. Want niet alleen voor mij zijn ze belangrijk. Iedereen die werkt zal deze kunnen gebruiken om een goede balans te vinden tussen werk en privé en om een burn out te voorkomen!

Volg:
Nayana

Nayana is oprichtster van Love this Moment en wil met dit platform meer bekendheid creëren over het leven ‘achter de schermen’ wanneer je onzichtbaar ziek bent. Ondanks haar chronische vermoeidheid, staat zij positief in het leven en is zij altijd bereid om anderen te helpen. Haar missie is om licht en positiviteit in de wereld te brengen.

3 Reacties

  1. 08/01/2019 / 16:55

    Wat een fijne tips geef je! Daar heb ik zelf ook nog heel veel aan 🙂 En zo fijn dat je nu een balans hebt gevonden tussen privé en werk en dat het ook goed gaat op je werk! Echt supergoed en zo fijn om te lezen!

  2. 13/01/2019 / 22:42

    Mooie tips! Ik vond het moeilijk om mezelf te blijven en mezelf te laten zien… Nu gaat dat al wat beter. Fijn dat het zo goed gaat voor jou op je werk!

  3. Nayana
    Auteur
    17/01/2019 / 12:26

    Wat fijn dat het al wat beter gaat. Als je karakter al rustig is, dan is het best moeilijk om jezelf te laten zien, dat herken ik goed. Maar jij mag er echt zijn!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *