Tips om voor jezelf op te komen!

Je kent het wel: iemand zegt of doet iets waar jij best wel een naar gevoel bij hebt, maar je durft het niet te zeggen. Uit angst een ander te kwetsen, of omdat je dat nooit zo geleerd hebt. Ik vond – vind – dit ook nog steeds heel moeilijk en heb hier zelfs een cursus voor gevolgd. Daar heb ik het een en ander geleerd om het voor jezelf toch makkelijker te maken. Hierbij geef ik je 5 tips om toch op een goede manier voor jezelf op te komen!

1: Vertel vanuit de ik-boodschap

Daarin laat je zien dat jij het vervelend vindt dat die persoon dat doet of zegt, en leg je het probleem bij jou, zonder dat die persoon zich aangevallen voelt. Je kunt dus beter, als die collega waarmee je samenwerkt weer eens te laat komt, zeggen: ‘Het valt me op dat je vaak te laat bent. Ik zou het fijn vinden als je de volgende keer op tijd komt.’ In plaats van: ‘Jij bent altijd te laat, kom nou eens een keer op tijd!’ Het eerste klinkt veel vriendelijker, toch?

2: Bedenk wie hier gekwetst wordt

Heeft iemand een opmerking gemaakt die je niet terecht vindt of die je erge pijn heeft gedaan, maar durf je hier niets van te zeggen uit angst om ruzie of om die ander te kwetsen? Bedenk dan eens wie dan eigenlijk degene is die hier gekwetst is. Jij bent pijn gedaan of beledigd door die opmerking, dus daar mag je toch gerust iets van zeggen? Niemand heeft het recht om jou dat aan te doen. Soms is iemand zich daar niet eens van bewust, of heb je iets op een andere manier geïnterpreteerd. Je kunt gewoon zeggen: ‘Die opmerking die je toen maakte, die vond ik niet fijn en heeft me best wel gekwetst.’ En je zult zien dat het oplucht!

3: Zeg iets meteen

Iets opkroppen is natuurlijk nooit goed, en vaak blijf je er veel langer mee bezig in je hoofd dan wanneer je het meteen tegen die persoon zegt. Het lucht op en je zult zien dat voor jezelf opkomen toch eigenlijk heel goed voelt.

4: Bereid voor hoe je het wilt zeggen

Als je er nog moeite mee hebt om ergens iets van te zeggen, bereid dit van tevoren voor. Schrijf alles op wat je wilt zeggen en bedenk dat je voor die persoon zit en het daadwerkelijk op die manier brengt. Is een face-to-face-gesprek niet mogelijk? Dan kan dit ook door te telefoon, maar als je dit nog wat eng vindt, volstaat een net mailtje ook. Op die manier maak je geen fouten door het verkeerde te zeggen en schrijf je meteen alles op wat je wilt zeggen, in plaats van achteraf te bedenken: oh, maar dit en dit had ik ook nog willen zeggen…

5: Houd je er niet teveel mee bezig

En is diegene het toch niet eens met wat jij op je hart had liggen of staat hij of zij niet open voor een gesprek? Probeer er niet teveel over te malen. Jij hebt je best gedaan en jouw gevoel op een nette manier kenbaar gemaakt. Mensen zijn op dat gebied helaas niet te besturen, dus afwijzingen of ruzies horen er ook bij. Ik heb ook wel eens gewenst dat ik over sommige dingen gewoon mijn mond had gehouden, want dan was er niks aan de hand geweest, dacht ik. Maar is dat wel echt zo? Want zoals ik al zei, dan ga je het opkroppen en iets ervan zeggen is toch nog altijd beter dan dat. Later zul je toch wel blij zijn dat je voor jezelf bent opgekomen!

3 Reacties

  1. 13/01/2019 / 22:32

    Heb het vooral moeilijk om iets meteen te zeggen, ik ben een opkropper… Nadien denk ik na hoe ik er iets over zal zeggen, en dan probeer ik het wel.

  2. Nayana
    17/01/2019 / 12:29

    Sommige mensen, vooral introverte personen, hebben meer tijd nodig om dingen goed onder woorden te brengen. Maar als je er later op terugkomt dan is dat helemaal prima! Goed dat je dat probeert!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *