Gastblog, Happiness

5 tips voor me-time in perioden van stress

Stress… Ik zit er snel in. Door mijn job als freelancer ziet elke dag er anders uit. Dat is leuk en spannend, maar ook stresserend. Een grote opdracht wel of niet binnenhalen, met deadlines flirten en tegelijkertijd je relaties onderhouden. Ik ben met alles en iedereen bezig, behalve mezelf. In dit artikel vertel ik over wat ik doe om in een drukke periode even stil te staan en te ontstressen.

De vijf tips die ik geef, zijn eigenlijk klein en simpel, maar als je ze optelt, kunnen ze een grote impact hebben. Belangrijk om te onthouden als je hoofd vol zit en je door je dag heen raast: a little goes a long way. Neem die tijd en stop even.

1: Mediteren

Meditatie ben ik al even aan het uitproberen, intussen ongeveer een jaartje. Het vergt discipline om elke dag tien minuten stil te zitten en te focussen op je ademhaling, maar na een paar dagen merk ik echt al het verschil. Net wanneer je denkt dat je er geen tijd voor hebt, heb je er het meeste nood aan! Meditatie doet je beseffen dat je hier en nu aanwezig bent en enkel dit moment hebt. Het helpt je relativeren.

2: Schrijven

In dit geval bedoel ik schrijven over wat je stress bezorgt. Ook al vertel je de mensen om je heen waar je mee zit, je zorgen neerschrijven, is (voor mij toch) een van de bevrijdendste dingen om te doen. Ik schrijf gewoon wat er in me opkomt en lees het vaak pas maanden later opnieuw. Achteraf besef je dan dat alles toch goed gekomen is en dat je die moeilijkheden zelf overwonnen hebt. Het is leuk om jezelf te zien evolueren en te weten waar je jongere zelf mee worstelde.

3: De twee P’s: puzzelen en podcasts

Misschien een gekke combinatie, maar puzzelen terwijl ik naar een podcast luister, brengt mij helemaal tot rust. Van puzzelen is al vaker beweerd dat het meditatief is. Je zoekt letterlijk naar oplossingen en zoekt de stukjes die bij elkaar horen. Luisteren naar een podcast die je iets kan bijbrengen of kan meenemen in een verhaal haalt je even weg uit alle stress.

4: Yoga (of een andere sport)

Stress kruipt altijd in je lichaam en sport is gewoon een van de beste dingen die je kan doen om even niet na te denken en je lichaam te ontspannen. Ook al heb je er op voorhand misschien geen zin in, je wéét gewoon dat je je na het sporten beter zal voelen dan ervoor. Als het wat kalmer mag en je liever thuis en alleen iets wil doen, is yoga ideaal. Je moet je bij yoga ook altijd concentreren op je lichaam en houding, anders val je gewoon, dus kun je niet anders dan even je gedachten los te laten. Mijn tip voor toegankelijke yoga is het YouTube-kanaal Yoga with Adriene.

5: Lezen (minstens een uur)

Lezen werkt voor mij ook altijd ontspannend. Dat werkt echter alleen als ik er veel tijd voor uittrek, minstens een uur. Ik maak mijn omgeving dan ook zo gezellig mogelijk, met kaarsen en een tas koffie of thee erbij (voor het slapengaan met slaapthee). Ik ga soms ook in een boekencafé lezen zodat ik even buitenshuis ben, dat helpt altijd om je perspectief te veranderen.

Dit waren mijn tips om voor jezelf te zorgen, ook al is het druk. Hoe maak jij tijd voor jezelf?

  • Wil je nog meer inspiratie opdoen voor een gelukkig leven? Lees dan de blog van Lianne. 

Katrien Hertogs (25) is freelancejournaliste, -vertaler en -revisor van Nederlandse en Engelse teksten. Ze blogt op katrienity.wordpress.com over cultuur, zelfzorg en haar eigen ervaringen. Af en toe schrijft ze zelf ook een fictief stukje. Ze is helemaal weg van haar rosse kater Tijgertje, marsepein, yoga, boeken en de stad Praag.

Wil je meer weten over Katrien en haar werk als freelancer? Volg haar dan op Instagram of Facebook.

Nayana

Nayana is oprichtster van Love this Moment en wil met dit platform meer bekendheid creëren over het leven 'achter de schermen' wanneer je onzichtbaar ziek bent. Ondanks haar chronische vermoeidheid, staat zij positief in het leven en is zij altijd bereid om anderen te helpen. Haar missie is om licht en positiviteit in de wereld te brengen.

Dit vind je misschien ook interessant

Populaire berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *