Happiness, Health

Energiemanagement; het gaat allemaal om balans!

Wanneer je chronisch ziek bent, heb je elke dag maar een beperkte hoeveelheid energie. En die tijd wil je het liefst zo goed mogelijk benutten! Maar voor welke activiteiten ga je dan kiezen? Er zijn zoveel mogelijkheden! Het huishouden moet gedaan worden, je vrienden willen je graag weer eens zien en je hebt je eigen hobbies. Als je werkt gaat daar het grootste deel van je energie naartoe. Hoe zorg je er nu voor dat je jezelf niet overvraagt? Ik heb de afgelopen jaren veel ervaring kunnen opdoen in het managen van mijn energie. Dit is niet alleen informatief voor als je ziek bent, ik denk dat juist in deze drukke wereld veel mensen er baat bij hebben om hun activiteitenpatroon eens onder de loep te houden.

Luister naar je lichaam

Luister naar je lichaam. Dit heb je vast al heel vaak gehoord. Maar hoe doe je dat precies? Je lichaam geeft altijd aan hoe het zich voelt. Wanneer je het overvraagt geeft het signalen in de vorm van bijvoorbeeld hoofdpijn, pijn in de buik, vermoeidheid. We nemen alleen vaak niet de moeite om hier echt naar te luisteren. Even een paracetamol of een extra kop koffie en we gaan weer verder.

De afgelopen jaren heb ik mijn lichaam steeds beter leren kennen. Door middel van meditaties en therapieen is het contact met mijn lichaam weer redelijk hersteld en weet ik wanneer het ergens behoefte aan heeft. Wanneer ik over mijn grenzen ga dan voel ik dit aan een branderig gevoel midden in de buik (op de plek van de zonnevlecht). Voor mij is dit het teken dat ik rust moet nemen. Uit ervaring weet ik, dat als ik hier niet naar luister, ik een terugval krijg en weer veel tijd nodig heb om te herstellen. Wanneer ik mijn agenda opensla en ik krijg er een benauwd gevoel  bij, dan weet ik dat ik teveel gepland heb. Ik kijk dan altijd of het mogelijk is om iets te verzetten en als het echt niet anders kan iets af te zeggen. Dus wanneer ik vraag of onze afspraak verzet kan worden, vat dit dan niet persoonlijk op 🙂 Zolang ik maar weer een gevoel van ruimte ervaar. Wanneer iemand iets wil afspreken dan let ik heel erg goed op dit gevoel en weet ik op die manier wanneer ik iets kan inplannen. Die ruimte in mijn agenda zorgt ervoor dat ik voldoende tijd heb voor rust en herstel en ik hou er ook rekening mee dat er onverwachts iets tussenkomt, want dat is het leven, vol met onverwachtse dingen 🙂

Puntensysteem

Het leren plannen en mijn energie goed verdelen heb ik geleerd tijdens mijn ergotherapie bij het Vermoeidheidscentrum in Lelystad. Ik zal hieronder uitleggen hoe mijn methode werkt. Je zou het daarna zelf ook kunnen uitproberen.

Om te beginnen, ga je een lijst maken met alle activiteiten die je regelmatig doet. Dit zijn kleine dingen zoals douchen en tv kijken, maar ook de grotere dingen zoals boodschappen doen, werken en sporten.

Nu is het de bedoeling dat je elk van die activiteiten punten gaat geven:

1 = lichte inspanning

2 = matige inspanning

3 = zware inspanning

Ga voor jezelf eens na wat jij licht of zwaar werk vindt? Voor mij zijn lichte activiteiten bijvoorbeeld douchen (zonder haren wassen), bloggen en tv kijken. Matige activiteiten zijn stofzuigen, autorijden, een stuk wandelen. En zware activiteiten, die voor mij als topsport aanvoelen, zijn bijvoorbeeld boodschappen doen, konijnenhok schoonmaken en dweilen. Voor iedereen zal deze indeling anders zijn.

Per dag ga je precies bijhouden wat je allemaal doet, met achter elke activiteit het aantal punten. Aan de het einde van een dag heb je dan een optelsom. Heel belangrijk is om dan te reflecteren hoe je je voelt. Voelde deze dag als goed te doen of was het heel zwaar? Wanneer dit laatste het geval is dan kun je dus gaan kijken wat je eventueel anders zou kunnen doen.

Ik moet er heel erg op letten dat ik niet veel zware activiteiten op een dag plan, maar ook niet alleen maar lichte. Uiteindelijk is het zaak dat ik onder de lijn uitkom op steeds ongeveer het zelfde aantal punten waarbij ik mij goed voel.

Het klinkt nu waarschijnlijk heel ingewikkeld en als heel veel werk. Maar het viel mij ontzettend mee en al snel ging het maken van keuzes bijna automatisch.

Keuzes maken

Nu ik inzicht had in mijn activiteitenpatroon was het tijd om ook zonder die lijst mijn energie goed te kunnen verdelen. In mijn hoofd ben ik heel veel bezig met het afwegen van keuzes. ‘Als ik dit ga doen dan kan ik dat niet doen.’ Dit gaat eigenlijk de hele dag zo door. Ik ervaar het niet als last, maar juist een manier om mijzelf in balans te houden, ik heb er alleen maar baat bij. Afwegingen kunnen bijvoorbeeld zijn: ‘Morgen ga ik naar een vriendin toe, dus vandaag doe ik rustig aan.’ Voor iedereen wel te begrijpen denk ik. Maar ook dingen zoals: ‘Vandaag moet ik echt mijn haren wassen, dit houdt in dat ik voor andere dingen minder energie overhou’. Dit zal voor gezonde mensen minder goed te begrijpen zijn.

Belangrijk bij het maken van keuzes is weten waar jouw prioriteiten liggen. Wat vind jij belangrijk en waar word jij gelukkig van? Kies dan daar zoveel mogelijk voor als dat kan. Ook kun je een aantal dingen laten overnemen. Zo laten wij nu de boodschappen bezorgen door Appie, scheelt zoveel energie! En boodschappen doen vind ik gewoon niet leuk. Ook hebben we een hulp in de huishouding die de zware taken op zich neemt. Het kost natuurlijk extra geld maar wij vinden die investering het echt waard.


Ik hoop dat deze blog je meer inzicht heeft gegeven in waarom ik bepaalde dingen wel of niet doe. Mocht je hierover vragen hebben dan beantwoord ik die met alle liefde. Wil je meer weten over de energieverdeling als je chronisch ziek bent, lees dan de Lepeltheorie.

Nayana

Nayana is oprichtster van Love this Moment en wil met dit platform meer bekendheid creëren over het leven 'achter de schermen' wanneer je onzichtbaar ziek bent. Ondanks haar chronische vermoeidheid, staat zij positief in het leven en is zij altijd bereid om anderen te helpen. Haar missie is om licht en positiviteit in de wereld te brengen.

Dit vind je misschien ook interessant

Populaire berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *