Boeken & Films, Gastblog

Boekrecensie ‘Gedoemanagement’ – Frank Schurink

Hoi! Ik ben Carlijn van der Kulk, 27 jaar en woon samen met mijn vriend Mike en poes Loes in Voorburg. Ik heb een ongetemde interesse in persoonlijke ontwikkeling, het brein, emoties, spiritualiteit en persoonlijke groei. Met veel liefde deel ik mijn eigen ervaringen hiermee op mijn Instagram (@carlijn_sijs). Ik wil hiermee mensen inspireren om zichzelf te zijn, omdat ik ervan overtuigd ben dat de wereld mooier is als iedereen dat durft. En om meer jezelf te gaan zijn, helpt het als je jezelf goed kent. Dat kan op verschillende manieren. Voor mij helpt het daarbij om boeken te lezen over zelfontwikkeling en groei. Wie weet helpt het jou ook?

Twee jaar geleden kreeg ik een uitnodiging van mijn leidinggevende om een workshop bij te wonen over  ‘gedoemanagement.’ Nou sta ik altijd te springen om nieuwe dingen te leren, maar mijn mailbox zat tjokvol, de voicemails vlogen me om de oren (wie voicemailt er nou nog tegenwoordig?!), ik had een deadline en nu ook nog eens een workshop. Ik vond het maar gedoe allemaal en besefte me dat ik die workshop stiekem goed kon gebruiken. Dus ik ging. Anderhalf jaar na de workshop bestelde ik ook het boek, met dezelfde titel als de workshop: Gedoemanagement.

Je kunt er niet aan ontkomen. Gedoe is er altijd en overal. Groot, klein, op de achtergrond of recht in your face. Enorm irritant, want als je het niet kan managen, verpest het je werkplezier, je creativiteit en je effectiviteit. Gedoe in het wild klinkt ongeveer zo: “Het is weer zover”, “Heb ik weer”, “Als niemand zich verantwoordelijk voelt, doe ik het wel weer” of mijn persoonlijke favoriet “Weljaaaa”.

In het boek neemt Frank Schurink je op luchtige en grappige wijze mee in de wereld van het brein, gedachtes, gevoelens en emoties. Hij schrijft hierover: “Heb je een brein, dan heb je gedoe”. Het komt er op neer dat we er allemaal last van hebben, al zijn sommigen veel energie en tijd kwijt om het te verbergen.  Ok, bedankt brein.  Maar als we er toch niet aan kunnen ontkomen, kunnen we er maar beter mee dealen. Dat maakt je namelijk weer een stukje blijer. Een beetje zoals plassen, we moeten allemaal, en het lucht enorm op als je het niet probeert te negeren maar doet wat je moet doen.

Het boek is grappig, luchtig, simpel, herkenbaar en lekker hands-on. Ik vind het onwijs geschikt als je relatief vers bent in de wereld van boeken over omgaan met emoties, gedachten en zelfontwikkeling. Het leest heel makkelijk weg. Heb je er al meer over gelezen? Dan is het boek nog steeds erg fijn! Het kan je namelijk helpen dingen heel praktisch te zien, en, toe te passen!

Kortom, heb jij een werkend brein in je schedel? Dan heb je net als ik, net als Nayana, net als onze koning, soms last van gedoe. Manage die handel en maak je leven beter. Doe het niet perse met dit boek, doe het met wat het ook maar is wat je helpt. Maar dit boek is een van de honderden middelen die je kunnen helpen. Dus misschien wel het proberen waard! 🙂

Dankjewel voor het lezen van deze gastblog! We vinden het leuk als je een reactie achterlaat! Wil je meer weten over Carlijn? Volg haar dan op Instagram! @carlijn_sijs

Dit vind je misschien ook interessant

Populaire berichten